i
f
n
q
C

شبکه های اجتماعی(1): آخرین برگ برنده ی یک رستوران

برایان بوید در کتاب روش اجرایی شبکه های اجتماعی می نویسد:

برای ایستادگی و موفقیت کسب و کار خود، شما باید تمرکزی اساسی و عمده ای را بر فضای شبکه های اجتماعی داشته باشید. قدرتمند وارد آنها شوید (نه ناقص و ضعیف) و این کار را بهتر از اغلب مردم انجام دهید. درست از همان ابتدا.

“For your business to stand out and succeed, you have to put a primary focus on the social media space, go in big (halfway will not do), and do it better than most, right from the start.”

  Brian E. Boyd Sr.Social Media for the Executive

 در سالهای اخیر با گسترش شبکه های اجتماعی و راهیابی برق آسای آنها به پلت فرم های قابل حمل؛ نقش اساسی این رسانه های جدید در شطرنج تبلیغات میان برند ها بیش از پیش نمایان شده است. تا جایی که اغلب کسب و کارهای معتبر و پیشگام در عرصه تبلیغات و برندینگ خیلی زود وارد این بازار رقابتی شده و قواعد سطح بالایی را برای ایفای نقش در آنها رقم زدند. در این میان صعنت خوراک و غذا به تنهایی بخش عمده ای از صفحه هزار رنگ این بیلبورد مجازی را از آن خود کرده است. به طوریکه برای مثال می توان به آمار لایک های مک دونالد و کی اف سی (مجموع پیج های شعب پربازدید کی اف سی در کشورهای مختلف) (در زمان نگارش این مطلب) در شبکه اجتماعی فیسبوک اشاره کرد که به ترتیب به بیش از 58 و 177 میلیون عدد می رسد . بله! 177 میلیون یعنی بیش از دو برابر جمعیت ایران که این یعنی یک ابر جامعه هدف برای انتقال پیام های تبلیغاتی که هرکدام از اعضای آن شخصا خودشان را به کمپانی و دپارتمان تبلیغات آن معرفی کرده اند. همین مک دونالد در شبکه اینستاگرام -که به تناسب جدید بودن و محدودیت محتوایی و پلت فرمی هنوز به بخش عمده ای از کاربران بالقوه خود دست پیدا نکرده است- 537 هزار دنبال کننده دارد و در علم تبلیغات این یعنی بووووم! چرا که بر فرض مثال امشب مدیران و استراتژیست های تبلیغاتی کمپانی تصمیم می گیرند تا یک ایده مهیج یا یک خبر چالش برانگیز را در قالب یک عکس خوش رنگ و خوشمزه به تمامی دنبال کنندگان خود در اینستاگرام مخابره کنند و بعد از تولید محتوای مربوطه؛ درست چند ساعت بعد 537 هزار کاربر دسته اول، مستقیما آن را در گوشی و تبلت های خود تماشا می کنند. البته بدون شک شرکت هایی که در این سطح از برندینگ و تبلیغات بین المللی فعال هستند استراتژی های بلند مدت و حساب شده ای را برای تولید و توسعه یک ایده دارند و بر خلاف قواعد رایج تبلیغات در کشورهایی مثل ما تصمیمات کلان یک شبه یا چند ساعته اتخاذ و اجرا نمی شوند.


خیلی از مدیران مجموعه های غذایی و رستوران داران خوش فکر و مستعد وقتی اهمیت ایفای نقش در شبکه های اجتماعی را متوجه می شوند؛ با توجه به کمبود نمونه های موفق داخلی دچار سردرگمی در انتخاب میدان های مناسب و محتوای مشخص برای هر کدام آنها شده و از طرفی هم با توجه به تصوری که از رایگان بودن عضویت در آنها دارند نمی توانند سهمی را برای هزینه های مربوط به طراحی و توسعه ایده های مخصوص این شبکه ها در حساب و کتاب هایشان در نظر بگیرند و در نهایت به بازگشایی یک حساب کاربری، ثبت آدرس و شماره تماس رستوران در آن و قرار دادن چند عکس (آن هم به زور و اغلب با کیفیت افتضاح) برای حضور به اصطلاح موثر(!) در شبکه های اجتماعی بسنده می کنند و لابد انتظار نتیجه و سهم فروش و مشتری بیشتر را هم از این طریق دارند. خب زرشک! از آنجایی که کاربران دنیای مجازی و بالاخص شبکه های اجتماعی دارای برخی خصوصیات یکسان و – با توجه به محتوایی که از طریق صفحات مجازی به دستشان رسیده - سلایق جهت دار و خاص تری می باشند پس باید آنها را به صورت یک سیستم مخصوص و مجزا تحلیل و برنامه ریزی کرد و این یعنی محتوای هدفمند. یعنی حتی محتوای مخصوص وبسایت رستوران هم باید با شیوه منحصر به فرد و متفاوتی در شبکه های اجتماعی بازنشر شود و نه دقیقا مثل آن و اینجاست که سوالات مختلفی یکی بعد از دیگری مطرح می شوند:

-        در کدام شبکه های اجتماعی عضو شوم؟

-        برای افزایش دنبال کننده و لایک چه کنم؟

-        چه محتوای منحصر به فردی تحویل دنبال کننده هام بدم؟!

-        آیا بهتره خودم این کار رو بکنم یا کسی رو برای این کار استخدام کنم؟

-        و ...

پیش از هر چیز شما باید نقاط تکیه و قوت رستوران یا محل عرضه غذای خود را شناخته باشید تا برای مانور در تمام جریان تبلیغاتی و نه فقط شبکه های اجتماعی از آنها استفاده کنید. برای مثال می توان به طعم خاص و اعجاب انگیز، مواد اولیه منحصر به فرد، ارگانیک بودن غذا و میزان سلامتی آن، سرآشپز سرشناس و مجرب و ... اشاره کرد. بعد از تمرکز محتوایی بر یک یا چند مورد از نقاط تکیه برند می بایست میدان های مناسب برای عرضه محتوای خود را شناسایی کرده و بر همین اساس اگر شما صاحب یک برند غذایی یا یک رستوران هستید داشتن یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام برایتان از نان شب هم واجب تر است. البته به طور مسلم با اسم و نشان خود مرکز یا محصول نه مدیران و غیره.

 

از آنجایی که در زمینه خوراک و غذا هیچ محتوایی تاثیرگذار تر از رنگ و لعاب عکس های حرفه ای و خوشمزه نیست؛ این شبکه اجتماعی که مبنای محتوایی آن عکس (و ویدئوهای کوتاه) است، میدان بسیار مناسبی برای بازی های تبلیغاتی و جذب مخاطب و مشتری می باشد اما دقت کنید که این عکسها حتما توسط یک عکاس کاربلد با انتخاب نور و فریم بندی مناسب و یا اقلا با یک دوربین حرفه ای برای ثبت کوچکترین جزئیات غذا گرفته شود و نه با گوشی اعضای رستوران! نکته مهم دیگر در همین زمینه این است که شما برای گرفتن این قبیل عکس های جذاب نیاز به تدارک صحنه یا همان استیج دارید که اغلب میزهای موجود در آشپزخانه رستوران این قابلیت را نخواهند داشت لذا شما ناچارا برای تهیه عکس های خود می بایست یک وعده غذایی را نه برای سرو مشتری که مشخصا برای گرفتن عکس تدارک دیده تا بتوانید از آن در محیط های مختلف رستوران و با زوایای دلخواه عکس تهیه کنید و نگران سرد شدن غذا و نارضایتی مشتری از نقص در سرویس دهی نباشید. و اما فیسبوک! این شبکه اجتماعی عظیم و پرمخاطب حتی علی رغم زیاد شدن رقبا -در ارائه سرویس های اجتماعی و کاربرمحور- توانسته جایگاه ثابت و گسترده خود را در میان کاربران حفظ کند و مسلما انتخاب بعدی شما در این عرصه این شبکه محبوب و پرکاربرد خواهد بود. اما فیسبوک بر خلاف اینستاگرام محدودیت های زیادی برای محتوا قائل نمی شود و این یعنی کار با یک دوربین و عکاس راه نمی افتد. البته در اینکه شما پست های فیسبوکی برند خود را تنها در یک عکس و عنوان خلاصه کنید مختارید اما اینکار شما شبیه به این است که با یک بنز آخرین مدل در آزاد راه با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید.

 

ممکن است گاهی انحصار محتوای یک پست در یک عکس، تنها بخشی از یک نقشه ی متنوع و بلند مدت تبلیغاتی باشد. اما این موضوع که نوع کاربران فیسبوکی زمان بیشتری از یک نگاه ساده را صرف بررسی محتوای پست ها می کنند حائز اهمیت است و این یعنی شما می توانید علاوه بر تصویر بی نظیر و خوشمزه ی غذای خود اطلاعات بیشتری را در زمینه جذابیت های محصول برای کاربر شرح دهید. ناگفته نماند که اینستاگرام هم قابلیت تعریف توضیحات ذیل هر عکس را دارد اما اغلب کاربران اینستاگرامی تمرکز عمده ی خود را برای تماشای عکس در نظر گرفته اند. در حالی که شما در فیسبوک علاوه بر عکس و متن توانایی ارسال ویدئوهای بلند، موزیک، رویداد و حتی ساختن آلبوم از عکس های مرتبط را هم دارا هستید و این مجموعه ی امکانات می توانند قلم های مختلف شما در نقاشی بوم خلاقانه ای از تبلیغات را رقم بزنند. نکته مهم این است که اگر شما کاربر حرفه ای این شبکه های گسترده اجتماعی نباشید طراحی استراتژی و برنامه ریزی برای تولید محتوای مناسب کمی برایتان سخت می شود و احتمالا در هدفی که دارید شکست می خورید. برنامه ریزی شما در این زمین بازی بزرگ باید به گونه ای باشد که کاربران آنها حضور موثر شما را در رقابت بین برندهای معتبر باور کنند و این موضوع به طور مرتب با محتواهایی از جنس های مختلف به آنها گوشزد شود. پس ترجیحا مسئول تبلیغاتی برند خود را برای گرفتن مشاوره یا تحقیق در زمینه تولید انواع مختلف محتوا برای فضای مجازی و خصوصا شبکه های اجتماعی توجیه کنید تا نقشه تبلیغاتی مورد نظرتان نتیجه بخش و موثر باشد.

در این میان شبکه های اجتماعی دیگری هم هستند که می توانند در روند تبلیغاتی برندهای غذایی یا رستوران ها موثر بوده و ایفای نقش کنند اما نوع حضور در هر کدام از آنها نیازمند شناخت اقشار و کاربران علاقه مند به ساختار و نوع محتوای آن شبکه اجتماعی می باشد که ترجیحا بهتر است در این خصوص از کاربران حرفه ای آنها یا متخصصان تبلیغات مجازی مشاوره گرفته شود. از این قبیل می توان به Twiiter، Pinerest، Tumblr و شبکه های ارتباطی پرطرفداری مثل Viber و Telegram اشاره كرد. اما در بین تمامی این شبکه های قدیمی و قدرتمند شبکه ی خوش ساخت دیگری با نام Foursquare وجود دارد که مشخصا فعالیت خودش را به پیدا کردن بهترین مکان ها برای خوردن، آشامیدن، خرید و یا تفریح اختصاص داده که شرح و تفصیل این نرم افزار جذاب و شیوه کار و حضور در آن در حوصله این مطلب نیست. نقش موثر این شبکه اجتماعی تخصصی خصوصا در آینده ای نزدیک انکار ناپذیر خواهد بود لذا بهتر است که در مطلبی مفصل و تخصصی به آن پرداخته شود.

در آخر شاید شما صاحب یک برند معتبر غذایی یا مدیر یک رستوران بزرگ و پرمشتری باشید و پیش خودتان فکر کنید که شاید برند شما نیازی به برنامه ریزی برای حضور موثر در شبکه های اجتماعی نداشته باشد اما همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید احتمالا برخی از مشتریان بالقوه و بالفعل شما که از کاربران این شبکه ها می باشند -و بدون شک تعداد قابل توجهی هم دارند- بر روی تایم لاین(خروجی) شبکه های اجتماعی خود در موبایل، تبلت یا کامپیوتر در حال تماشای عکس های خوشمزه و دلربای رقبای شما هستند!

برچسب ها:

عضویت






ادامه

ورود کاربران



ورود