i
f
n
q
C

تاثیر صدا بر مزه ی غذا

صداهایی که فرکانس بالا دارند باعث شیرینی غذا و فرکانس های پایین باعث تلخی غذا می‌شوند. پس آیا صدا می‌تواند جایگزین شکر شود؟ و چه نوع موسیقی  مناسب یک رستوران است؟

پشت میز غذاخوری خود بنشینید و یک بسته شکلات هم رو به روی خود قرار دهید. حال صدایی با فرکانس بسیار پایین در محیط پخش کنید و شروع به خوردن شکلات کنید. متوجه خواهید شد که درک حس چشایی شما، به سمت عقب زبان جریان پیدا می کند، جایی که زبان مزه های تلخ را احساس می کند؛ در نتیجه شما بیشتر مزه تلخی شکلات را حس خواهید کرد. حال صدایی با فرکانس بالا پخش کنید، متوجه خواهید شد که دهانتان بیشتر شیرینی شکلات را درک می کند. تست  جالبی است چون در حقیقت مزه شکلات تغییری پیدا نمیکند بلکه این نوعِ دریافت حس چشایی شما است که تغییر می کند، به واسطه غیر مستقیم- حس شنوایی!


دانشمندان، صدا را در زمینه مسائل حسی به عنوان تعدیل کننده حس چشایی می شناسند و اخیرا دستاوردهای بزرگی نیز در این زمینه به دست آمده است. از صدا می توان به عنوان آخرین مرحله ی ارایه ی تجربه غذا نام برد. رستوران ها روی منو، ظروف، صندلی ها و نور حساسیت به خرج می دهند ولی در بخش صدا , در دسترس ترین موسیقی را پیدا و از آن به عنوان موسیقی پیش زمینه استفاده می کنند و اساسا به تاثیر این موسیقی در روند تجربه ی مشتری توجه نمی کنند. رستورانی را تصور کنید، که مدیرانش، با علم به این نکته، تجربه ای را ایجاد میکنند که رقیبان را، احتمالا غافل از علت، کنار می زند .


در سال 1977 آشپز معروفی به نام به نام هستون بلومنتال Heston Blumenthal مجموعه ای از صداهای دریا را با نام “Sounds of the Sea” عرضه کرد که مشتری در حین خوردن غذا دریایی، به آن گوش می داد و این باعث می شد که غذا تازه تر به نظر برسد.

 

سمفونی مزه ها

در آزمایشگاه کراس مودال (Crossmodal Laboratory) دانشگاه آکسفورد، گروهی داوطلب دور هم جمع شدند و به هر کدام از آنها یک آبنبات مشابه داده شد و از آنها در خواست شد که میزان در صد شیرینی و تلخی آبنبات را در حین پخش صداهایی با فرکانس بالا و پایین در یک لیست علامت بزنند. نتیجه دقیقا قابل پیش بینی بود. نت های بالا باعث ملموس بودن شیرینی و نت های پایین باعث تقویت تلخی شدند. اما یک آزمایشگاه به نظر جای مناسبی برای چنین آزمایشی نباشد، بنابراین چارلز اسپنز (Charles Spence) که مدیریت آزمایشگاه را بر عهده دارد به همراه کارولاین هابکینسون (Caroline Hobkinson) تصمیم گرفتند که این آزمایش را داخل یک رستوران و در مقیاس عموم انجام دهند.

به مدت یک ماه در رستوران House of Wolf واقع در لندن کیکی سرو میشد که هم مزه تلخی داشت و هم شیرینی. به همراه این کیک یک شماره تلفن هم وجود داشت که اگر با آن تماس میگرفتید، اپراتوری به شما میگفت که مزه کیک را با شماره یک برای شیرینی و شماره دو برای تلخی ارسال کنید. در حین خوردن، فرکانس بالا و یا پایین برای آنها پخش می شد و مشتریان هم نظر خود را ارسال می کردند. هابکینسون می گوید:" واقعا خنده دار بود که همیشه نتیجه ثابت بود. مشتریان هم از این بابت متعجب بودند!"

چنین کاری در Royal Institute  لندن هم انجام شد که این بار به جای پخش کردن صداهای سینتیسایز شده، از آکادمی موسیقی رویال (Royal Academy of Music) درخواست شد که اجرایی زنده داشته باشند و نتیجه همچنان مشابه قبل بود. حتی موسیقی روی مزه قهوه هم اثر داشت. طوری که هابکینسون اشاره می کند که شاید بتوانیم  به جای شکر در اسپرسو صبحگاهی، از موسیقی و صدا استفاده کنیم!

 

صدا و بو

مقاله ای در مجله Chemosensory Perception منتشر شد که در آن تلاش میشد نزدیکی بوهای مختلف-مثل بوی اوود- با سازهای موسیقی مورد بررسی قرار گیرد.  به طور مثال بوی شیرینی، نان، آلو، گوجه و گل سوسن بسیار با صدای پیانو هماهنگ بود. همچنین صدای سازهای برنجی (Brass و یا Woodwind) بسیار نزدیک به بوی پرتقال و قهوه بودند.

در نهایت این تحقیقات, نوین و سر آغاز آزمایشات و مطالعات بیشتری در این زمینه است . لذا اگر شما صاحب رستوران هستید و یا دوستی را برای شام به خانه خود دعوت می کنید، بدانید که با موسیقی می توانید کیفیت و مزه غذا خود را تقویت کنید. حقه ای در آستین سرآشپز که دیگران کمتر , و یا سخت متوجه آن خواهند شد.

برچسب ها:

عضویت






ادامه

ورود کاربران



ورود