i
f
n
q
C

Foursquare: ابزار یافتن بهترین مکان جهت غذا خوردن یا تفریح (قسمت ١)

اگر بخواهیم سرویسِ Foursquare را در یک جمله تعریف کنیم باید به آن بگوییم: یک «سرویس جستجوی محلی، برای مشاغل، مراکز تجاری و مکان های عمومی». این اَپ به شما این امکان را می‌دهد که در محدوده‌ی جغرافیایی پیرامونِ خود یا ناحیه‌ای انتخابی، به دنبال رستوران، فروشگاه، پارک، سینما و یا هر مکان عمومی دیگری بگردید و نتایج را یا بر اساس میزان ارتباط با عبارت جستجو شده یا مقدارِ فاصله از مختصاتِ دقیق خودتان مرتب کنید.

در واقع این نرم‌افزار -که به دلیل خواص و امکانات کاربر محورش گونه‌ای شبکه‌ی اجتماعی نیز محسوب می‌شود- می‌خواهد هم بعنوان ابزاری برای مدیریت مکان‌های تجاری و تفریحی مورد علاقه، و هم بعنوان موتور جستجوی مشاغل و مکانها و هم فرصتی برای یافتن مراکز تفریحی جدید تلقی شود.

تقریباً هفت سال از پیدایش و راه‌اندازی این سرویس روی موبایل‌های هوشمند و بسترِ وب می‌گذرد. در طی این هفت سال -از سال 2009 میلادی تا بحال- سرویس Foursquare تغییرات زیادی کرده است؛ از جمله انتقالِ امکان check-in* به اَپِ جداگانه‌ای تحت عنوان Swarm. اما کاربرد اصلیِ نرم‌افزار Foursquare، جستجو و یافتنِ -فرضاً- رستورانیست که شب‌ها سرویس‌دهی دارد، داخل آن اینترنت wi-fi موجود و در منوی آن پاستا نیز ارائه شده است. این جستجو می‌تواند برای انواع مکانهای عمومی، فروشگاهها و مراکز تجاری اتفاق بیفتد. اضافه کردنِ مکانها و مراکز تجاری در این برنامه نیز کار دشواری نیست؛ در قسمت بعدیِ این مطلب -که روی سخنش با صاحبان رستورانها و کافه هاست- مفصلاً به این مهم خواهیم پرداخت.

این اَپ برای شما -بعنوان یک استفاده کننده‌ی عمومی Foursquare- مانند دوستی خواهد بود که سلایقتان را می‌داند، پاتوق‌هایتان را می‌شناسد و تنها دغدغه‌اش پیدا کردنِ پاتوق‌های جدید برای شما و اطلاع‌رسانی در موردِ آنها به بهترین شکل است. تا این حد که اگر در شبکه اجتماعی Foursquare تبدیل به یک کاربر تقریباً مسلط و جستجوگر شوید، هرگز در پیدا کردن مقاصد برای ماجراجویی‌های جدید و گذراندن وقت با خانواده و دوستان به مشکل نخواهید خورد.

در این مطلب به معرفی امکانات و همچنین آموزش اصول و قواعد اولیه Foursquare خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که اطلاعات و تصاویر ارائه شده در این مطلب مربوط به سیستم عامل اندروید و نسخه‌ی شماره 2016.01.27 از این نرم‌افزار می‌باشد.

از امکانات اساسی Foursquare می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- امکان تولید فهرست های شخصی (List) از مکانهای مختلف
- امکان نوشتن دیدگاه یا نقد و بررسی (اصطلاح اصلی در برنامه، Tip به معنای «اشاره و راهنمایی» می‌باشد) برای مکانهای مختلف
- امکان مشخص کردن سلیقه ی شخصی (اصطلاح در برنامه: Taste) و دریافت پیشنهاد های مناسب از سوی نرم‌افزار (مثلاً: پاستا، ورزشگاه ها، اینترنت مجانی، سالاد، کافه، مناسب برای جمع و ...) 
- امکان دنبال کردنِ نقد و بررسی های فهرست دوستانِ خود در وبسایت Foursquare

در صفحه‌ی نخست یا پیشخوانِ این نرم‌افزار، به شما پیشنهاداتی بر اساس مختصات جغرافیاییتان و سلیقه‌تان داده می‌شود و علاوه بر آن می‌توانید اقدام به جستجو بر اساس ژانر یا عبارت نوشتاری خاصی کنید.

در صفحه‌ی نتایج جستجو که بر اثر جستجوی نوشتاری یا تَپ کردن روی یکی از ژانر ها ظاهر می‌شود، شما می‌توانید نتایج جستجویتان را بر اساس موارد مختلف و متنوع جالبی فیلتر کرده و یا براساس یکی از سه موردِ «مربوطیت، Relevance» به موضوع جستجو، یا «فاصله، Distance» از موقعیت شما، یا «رتبه و امتیازِ، Rating» آنها مرتب کنید. از جمله مواردی که به شما در فیلتر کردن یا محدود کردنِ نتایج جستجو کمک می‌کند، ساعت سرویس‌دهی، موارد پیشنهاد شده توسط دوستان، مکانهایی که قبلاً در آنها check-in کرده‌اید، مکانهایی که در لیست‌های شما فهرست شده‌اند یا آنها را لایک کرده‌اید، داشتن اینترنت مجانی یا سرویسِ دلیوری و ... می‌باشند.

علاوه بر این، می‌توانید نحوه نمایش نتایج جستجو را از حالتِ فهرستی و کلاسیک خارج کنید و آنها را روی نقشه ببینید. همینطور در این بخش می‌توانید مشخص کنید که جستجویتان، تنها روی محدوده‌ای از نقشه که در صفحه نمایش موبایل قابل دیدن است محدود شود و با تغییرِ مقدار زوم و جابجایی مرکزیتِ این نقشه، به صورت دقیق‌تر روی مناطق مختلف جستجو کنید. روی همین نقشه، با تَپ کردن روی نشانه های عددیِ یا Swipe کردن روی نوارِ زیرِ نقشه به سمت چپ یا راست، اطلاعات جزئی از هر آیتم را مشاهده کنید و با تپ کردن روی آیتم ها نیز وارد صفحه ی جزئیاتِ کامل آن رستوران شوید.

در صفحه‌ی اختصاصی مربوط به یک رستوران، علاوه بر سبکِ رستوران، اطلاعاتِ اولیه‌ی تماس نظیر آدرس، شماره تلفن، کروکی روی نقشه، وبسایت و ... موجود است که با تَپ کردن روی بلاکِ مربوطه فیلدهای تماس و راهنمای‌های بیشتری -در صورتِ وجود- به شما نشان داده خواهد شد. این اطلاعات و راهنمایی‌ها گاه برای مراکز تجاری و تفریحیِ مشهور و پرمراجعه تا حد زیاد و جالبی ریز می‌شود. مثلاً ممکن است در مورد موسیقی زنده، دستگاه کارت‌خوان و صفحات رستوران در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز اطلاعاتی در بخشِ More Info موجود باشد. این امکان نیز برای کاربران وجود دارد تا این اطلاعات را در صورت اشتباه بودن، اصلاح کنند و کاربران خوش‌سابقه‌ی دیگری باید این تغییرات و اصلاحات را تایید کنند تا در معرض دید عموم قرار بگیرد.

خوراکِ اصلی صفحه‌ی اختصاصی رستورانها را در این نرم‌افزار، همان Tip ها تشکیل می‌دهند. این دیدگاه‌ها دارای عکس، هَشتگ و امتیاز کاربر به رستوران هستند و کاربرانِ دیگر می‌توانند آنها را برای خود ذخیره و علاوه بر آن لایک کنند یا برایشان کامنت بگذارند. هر مکانِ تجاری یا نقد و بررسی را می‌توان توسط آیکونِ مربوطه در شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشت. بلاکِ جالب توجه دیگری که در صفحه‌ی اختصاصی رستورانها موجود است مربوط می‌شود به مکانهایی که اغلبِ کاربران پس از مراجعت به رستوران و صرف غذا به آنجا رفته‌اند.

به این ترتیب با استفاده از اپ Foursquare می‌توانید با رستورانها، تفرج‌گاه‌ها و مناطق مختلفی که کاربران توصیه کرده‌اند آشنا بشوید و از تجربه‌ی دیگران در مورد مراکز تجاری و مکان‌های عمومی مختلف مطلع شوید و برای تعطیلات خود مقاصد موردپسندتان را انتخاب کنید.

در قسمتِ بعدیِ این مطلب، در مورد اهمیتِ فعال بودن در چنین شبکه‌های اجتماعی برای صاحبان مراکز عرضه غذا صحبت خواهیم کرد و راه‌کارهایی برای جذبِ مخاطب و مشتری از این شبکه‌های اجتماعی ارائه خواهیم داد.

 

*: امکانِ check-in به کاربر این امکان را می‌دهد که حضورش را در مکانِ عمومی خاصی نظیر فروشگاه یا ... برای فهرست دوستانش مخابره کند. این خدمت، در ابتدا از جمله خدمات برنامه Foursquare بود که در سال 2014 برایش برنامه‌ جداگانه‌ای به نام Swarm توسط تیم Foursquare نوشته شد. امکان check-in کردن در Swarm توسعه ی زیادی پیدا کرده است.

برچسب ها:

عضویت






ادامه

ورود کاربران



ورود